onsdag 9 november 2011

Blåmes hälsar på min balkong


Jag har två blåmesar som hälsar på min balkong (jag vet att man inte får mata dem när man bor i lägenhet men jag kan inte låta bli), jag har ett fågelbord/fågelmatare som sitter fast på ett fönster med en sugpropp. Den har jag köpt från Designtorget och kommer från Born in Sweden, man kan ju ha den även om man inte har nån balkong, bara att sätta på ett fönster. Ett tips om man vill ha lite Wildlife, även om man bor i stan! Det finns en artikel i senaste utgåvan av Fixa Vinter (specialtidning från Allt om Trädgård) där det står om vad man ska mata de små fåglarna med. Bröd och liknande går bort, eftersom de stackarna tydligen kan få våra livsstilssjukdomar som åderförkalkning, övervikt och diabetes (!). Säkra kort till de flesta fåglar är solrosfrön och jordnötter. Enligt tipsen i artikeln så vill blåmesen gärna ha Hampfrön och talg. Vet inte riktigt om jag vill ha talg på balkongen men jag får väl leta efter hampfrön till de små liven! Billiga fröblandningar bör enligt artikeln undvikas eftersom de innehåller mest havre och korn. Tydligen kan korn vara direkt skadligt eftersom om småfåglar äter det (om det är brist på annat, annars så vägrar de) kan de få näringsbrist och dö (!). Ojoj, det känns som att man måste vara expert för att kunna mata fåglar, får se om jag hittar lite hampfrön då!



1 kommentar: