måndag 7 november 2011

Lisas Jullista!

Hittade den här julistan hos Lisas Vinterland, och jag vill ju såklart besvara den jag också:)

Vet du hur/var och med vilka du ska fira julafton i år?
Nej, inte helt kart än, men det lutar åt att jag kommer fira tre "julaftnar". En med mamma + hennes sambo, mormor och eventuellt lite fler släktingar från mammas sida (Annandag jul). En med pappa+ hans sambo och farfar (Juldagen) och en med sambons familj och hans syskon (Julafton). Skönt att alla bor i samma stad i alla fall, snart får vi nog börja fira hos mig och min sambo istället :)

Vet du hur du ska fira nyår, isåfall hur?
Nej, men vet att det måste bli hemma i Göteborg p.g.a. våra jobb och så. Det brukar växla mellan att vara med min sambos familj eller med kompisar.

Vad önskar du dig i julklapp?
Brukar få så mycket, men det känns nästan som att man börjar bli för gammal för att önska sig. Men skulle gärna vilja ha en snygg golvlampa, klassisk med svart eller lila skärm, att ställa bredvid min fåtölj.

Brukar du stiga upp på julotta på juldagsmorgonen eller har du gjort det förut?
Nej, men vet att mamma har gjort det någon gång, eller var det på julafton? Hon sa att det var mysigt (Domkyrkan, Göteborg).

Har du börjat köpa julklappar ännu?
Ja, har ju köpt och skickat alla klappar till min syster och sambo som bor utomlands och tyvärr inte har möjlighet att komma hem till jul :( Har även köpt en till sambon och en till pappas sambo hittills.

Vilken scen är bäst ur Kalles Jul klockan 3 på julafton?
Mössens julafton och Piff och Puff. Men är ganska trött på det, min pappa spelade in (!)  Kalles Jul på VHS när vi var små så vi har sett den några gånger för mycket, jag och syrran.

Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?
Ja, det brukar de faktiskt!

Brukar du känna att det är skönt när julen är över?
Nej, mer sorgligt i så fall, jag är personen som alltid har kvar adventsstjärnan liiite för länge, men det brukar hjälpa att tänka på att trädgårdssäsongen snart börjar och man kan planera inför det!

Vad är viktigast och minst viktigt på julbordet?
Minst viktigt är lätt: Dopp i grytan-usch!
Viktigast: Skinkan måste man ju ha, men vad är chansen för att den saknas? Så jag säger vörtbrödet som mamma förbeställer via en släkting på ett bageri i Härlanda(?) tror jag. Får återkomma när jag vet! Det är så gott och extremt hållbart!

Vilken julmustsort är godast?
Bryr mig inte jättemycket, men Apotekarnes, tror jag.

Vilket glöggmärke är godast?
Blossa med Cognac (vet att det är en sort, men märket spelar inte så stor roll)

Har du firat jul utomlands någon gång?
Ja, i USA, för drygt 10 år sedan, ganska kul upplevelse men föredrar hemma ändå. Det var mycket snö, vi gick i kyrkan och lyssnade på julmusik, och åkte med bilen på "hussafari", alltså vi kollade på hus med väldigt mycket belysning. Kolla filmen, Deck the Halls/En lysande jul, eller läs "Julfritt", så förstår ni :) Att åka på semester/charter utomlands skulle jag dock ALDRIG vilja, men en annan sak om man besöker bekanta/släktingar utomlands.


Vilken jullåt är den bästa, varför?
Gillar många, men Gläns över sjö och strand är fin. Kommer ihåg en jul för kanske 14 år sedan när vi sjöng den och morfar levde och han tyckte det var så fint.

Vilken julfilm är den bästa, varför?
Love Actually, för att den är så bra, den har lite mer mörker och djup än vissa andra inom genren tycker jag.

Bästa julkalender?
Måste erkänna att jag inte gillar julkalendern sen jag blev vuxen. Kollade några avsnitt förra året men det var inte min grej. Så jag säger Sunes Jul, som jag såg som liten. Tipsa gärna om det finns någon som är bra, inspelad efter 1998 ungefär, för sen dess har jag nog inte kollat.

Vilken artist tycker du är juligast av alla?
Har lyssnat väldigt mycket på Peter Jöbacks julskiva och Johnny Cash/A Christmas Collection under November/December de senaste åren. Carola gillar jag mer under själva julhelgen + alla möjliga "blandade" skivor.


Har du varit Lucia någon gång?
Nej, men jag var min klass kandidat i 7:an, så jag gick i "tärntåget" efter den som vann i kyrkan. Nåt år efter tror jag de tog bort själva röstningen/tävlingen och lät skolkören ta hand om Luciafirandet, tror det är bättre så faktiskt, de kan ju faktiskt sjunga :)

Vad är ditt bästa råd för en bra jul?
Sprid ut julfirandet, satsa inte allt på en dag! Ha en pysselkväll här, en glöggkväll där, så blir det inte så stora förväntningar på själva JULAFTON. Fast man ska inte ta på sig mer än man orkar med, såklart.

Slutligen: berätta om ett julminne som betyder mycket för dig..
En jul när min syster var utomlands (som vanligt) och hon helt plötsligt bara någon/några dagar innan julafton ringde och sa att hon kommer hem för att fira jul. Som i en film, man blev så himla glad, det är människorna som räknas ju. Dessutom var vi hos min pappa som då bodde "på landet" med öppen spis och nära havet, allt var perfekt:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar