tisdag 20 december 2011

Inlagd sill

Idag har jag köpt en hink med saltad sill (filéer). Det är alltså rå sill som lagts i vatten med väldigt mycket salt, och därför blir den inte dålig, alltså en gammal traditionell konserveringsmetod. Imorgon ska jag lägga filéerna i ett kärl med vatten (det är då de "urvattnas") tills salthalten i sillen är bra, det tar ca 10-12 timmar bl.a. beroende på hur mycket vatten de ligger i. Vissa säger att man ska lägga dem i rinnande vatten, men det skulle jag aldrig göra, känns som ett hemskt slöseri med vatten. När de är urvattnade gör man själva inläggningen. Man kokar en lag med ättiksprit och socker som man häller över sillen när den varvats med lök och kryddor i en burk. Av den sillen (inlagda sillen) kan man dessutom göra inläggningar med krämig sås, t.ex. min favorit citronsill.

Lagen:
2, 5 dl vatten
1, 5 dl ättiksprit (12%)
1,5 dl socker


Obs! Man kan även använda s.k. inläggningssill från mataffären men den kan vara mjukare (och därför inte lika bra som saltsill). Dessutom har jag för mig att de burkarna innehåller konserveringsmedel och det vill jag helst undvika om jag kan. Vissa fiskhandlare säljer även färdigurvattnade filéer. Tänk även på att man behöver inte använda alla fileérna om man köper en hink utan man kan t.ex. ta hälften nu och sedan stänger man locket och tar resten till påsk.

1 kommentar:

  1. Gott med sill. Maken ska lägga in sill i morgon vi ska prova ett nytt recept i år wasabisill

    SvaraRadera