torsdag 29 november 2012

Karl-Alberts äggost

Min snälla mamma har varit här och gjort en äggost till mig, nämligen Karl-Alberts äggost (Orust), något som hon även gör varje jul till julbordet. Det är en slags dessert, ursprungligen från Bohuslän.

Receptet kommer här:

2 lit standardmjölk
3 dl vispgrädde
6 dl gräddfil
10 st ägg
4 msk strösocker

Värm mjölk, men ej koka. Vispa ihop ägg och gräddfil till en fin massa. När mjölk och vispgrädde uppnått rätt temperatur hälles äggsmeten i. Rör om tills det börjar skära sig, när massan börjar klumpa ihop sig, ta av kastrullen från spisen. Låt stå 5-10 min!

Använd en hålslev och ös upp hälften av massan i en äggostform, strö över 2 msk socker och lägg i resten av massan, avsluta med att strö över 2 msk socker. Låt stå över natten!

Egentligen ska man ha björnbärssylt eller hjortronsylt till men jag hade bara körsbär hemma. Men ska försöka ta mig ut och köpa lite björnbärssylt nu.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar